Kompetencje kognitariuszy © dr inż. Mariusz Kąkolewicz
Schematy i struktury poznawcze.
- Najczęściej zakłada się, że jednostki reprezentacji wiedzy (pojęcia, kategorie, informacje) zapamiętywane są w postaci schematów (F.Bartlett 1932, J.Piaget 1952), tworzących struktury poznawcze.
- Konstrukty zbliżone do schematów występują także w teoriach: G.Millera (1956), D.Ausubela (1963), R. Schanka i R.Abelsona (1977), Newella (1990).
Współczesne koncepcje edukacyjne
- poznawcza koncepcja człowieka (J. Kozielecki)
- teoria konstruktów osobistych – teoria osobowości (G.A. Kelly)
- konstruktywizm edukacyjny (J. Dewey, J. Piaget, L. Wygotski, J. Bruner ...)
- situated learning (J. Lave, E. Wagner)
- koncepcja qualiów w edukacji (M. Kąkolewicz)
Społeczeństwo informacyjne = Społeczeństwo kognitariuszy
- Kognitariusze - ludzie zajmujący się tworzeniem, przechowywaniem, wykorzystywaniem i upowszechnianiem informacji i wiedzy ( J.Kozielecki - Koniec wieku nieodpowiedzialności)
- Celem edukacji jest stworzenie możliwości rozwoju człowieka - sprawcy
Wizja człowieka - sprawcy
- wiedza proceduralna zamiast deklaratywnej, umiejętność konstruowania i korzystania z wiedzy, metoda – refleksja nad działaniem;
- ciekawość poznawcza, umiejętność samodzielnego uczenia się (learning to learn);
- odkrywanie i rozwiązywanie twórczych problemów, metody poznawania bezpośredniego;
- wartości moralne; poszanowanie godności innych, odpowiedzialność, tolerancja; uczenie się dokonywania wyborów moralnych;
Kompetencja
- Kompetencja - zdolność do wykonywania zadań na określonym poziomie, będąca kompozycją (syntezą) wiedzy, umiejętności i postawy
- Kompetencja - zdolność i gotowość do wykonywania zadań na określonym poziomie (Jenkins 1991)
- Kompetencja - wyuczalna umiejętność robienia rzeczy dobrze, rozwinięte sprawności niezbędne do radzenia sobie z problemami (Fontana 1992)
- Kompetencja jest to uświadamiana przez osobę taka jej sprawność, która jest ujawniana w określonych warunkach (czasie, liczbie, tempie, miejscu itp.) podczas świadomego wykonywania zadania
- Kompetencja podmiotu jest to jego szczególna właściwość, wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym przez społeczne standardy poziomie, umiejętność adekwatnego zachowania się, w świadomości potrzeby i konsekwencji takiego właśnie zachowania oraz przyjmowanie odpowiedzialności za nie.
- Pojęcie kompetencji ma szerszy zakres znaczeniowy niż sprawności i zwykle jest pojmowane jako harmonijna kompozycja:
- wiedzy,
- sprawności,
- rozumienia,
- pragnienia
Kompetencje kluczowe
- Uczenie się
- Poszukiwanie
- Myślenie
- Komunikowanie
- Działanie
- Współpraca
- Doskonalenie się
Uczenie się we współpracy
- Najbardziej efektywne uczenie się ma miejsce wtedy, gdy wynika z aktywności podejmowanej wspólnie z innymi osobami - dorosłymi lub rówieśnikami i polega na dzieleniu się kulturą.
- Uczenie się to nie tyle indywidualny wysiłek skierowany na uznanie wiedzy za własną, ile dokonywanie tego we wspólnocie z innymi, tymi którzy podzielają z uczniem jego przynależność do kultury.
Co trzeba zmienić i wprowadzić?
- Zmienić myślenie o edukacji: zamiast „nauczania” uczenie się i rozbudzania ciekawości poznawczej poprzez MENTORING edukacyjny;
- Wspierać uczenie się przez działanie, a dokładniej refleksję nad własnym działaniem;
- Zorganizować sieć pracowni aktywnego uczenia się: laboratoriów, pracowni technicznych i ośrodków uczenia się w „okolicznościach przyrody”,
- Opracować i wyposażyć zabytki architektury i muzea w karty pracy z zadaniami dla odwiedzających, które ukierunkują uczenie się w takich miejscach;
- Utworzyć sieć MENTORÓW zainteresowanych wspomaganiem innych w konstruowaniu wiedzy.
Znaczenie komunikowania
- Uczniowie poprzez konwersację zwiększają stopniowo swą kontrolę nad gramatycznymi strukturami języka mówionego i powiększają zasoby słownictwa ... ,
- … a prowadząc monologi wewnętrzne - rozwijają zdolności do skrótowego, schematycznego i co najważniejsze osobistego ... przetwarzania doświadczeń zewnętrznych.
Znaczenie refleksji
- Refleksyjność odnosimy nie tylko do stymulowania procesów poznawczych. Ma ona również podstawowe znaczenie w budowaniu tożsamości jednostki i jej relacji z innymi.
- Refleksyjność jest czynnikiem aktu świadomości podczas uczenia się przez doświadczanie; jest związana z namysłem nad doświadczaniem, bodźcami zewnętrznymi i/ lub wewnętrznymi (myślami i skojarzeniami). Kluczowym jest uświadamianie sobie i interpretacja znaczeń bodźców percepcyjnych odbieranych poprzez qualia.
Model sfer refleksji (także w książce: Mariusz Kąkolewicz, Uczenie się jako konstruowanie wiedzy, WN UAM, 2011, Poznań, w wersji: e-book na https://terazrozumiem.pl
