Działaniu musi towarzyszyć refleksja / namysł nad działaniem

10 sierpnia 2020

Kompetencje kognitariuszy

link do prezentacji w PDF

Kompetencje kognitariuszy    © dr inż. Mariusz Kąkolewicz

 

Schematy i struktury poznawcze.

  • Najczęściej zakłada się, że jednostki reprezentacji wiedzy (pojęcia, kategorie, informacje) zapamiętywane są w postaci schematów (F.Bartlett 1932, J.Piaget 1952), tworzących struktury poznawcze.
  • Konstrukty zbliżone do schematów występują także w teoriach: G.Millera (1956), D.Ausubela (1963), R. Schanka i R.Abelsona (1977), Newella (1990).

 

Współczesne koncepcje edukacyjne

  • poznawcza koncepcja człowieka (J. Kozielecki)
  • teoria konstruktów osobistych – teoria osobowości (G.A. Kelly)
  • konstruktywizm edukacyjny (J. Dewey, J. Piaget, L. Wygotski, J. Bruner ...)
  • situated learning (J. Lave, E. Wagner)
  • koncepcja qualiów w edukacji (M. Kąkolewicz)

 

Społeczeństwo informacyjne   =    Społeczeństwo kognitariuszy

  • Kognitariusze - ludzie zajmujący się tworzeniem, przechowywaniem, wykorzystywaniem i upowszechnianiem informacji i wiedzy ( J.Kozielecki - Koniec wieku nieodpowiedzialności)
  • Celem edukacji jest stworzenie możliwości rozwoju człowieka - sprawcy

 

Wizja  człowieka - sprawcy

  • wiedza proceduralna zamiast deklaratywnej, umiejętność konstruowania i korzystania z wiedzy, metoda – refleksja nad działaniem;
  • ciekawość poznawcza, umiejętność samodzielnego uczenia się (learning to learn);
  • odkrywanie i rozwiązywanie twórczych problemów, metody poznawania bezpośredniego;
  • wartości moralne; poszanowanie godności innych, odpowiedzialność, tolerancja; uczenie się dokonywania wyborów moralnych;

 

Kompetencja

  • Kompetencja - zdolność do wykonywania zadań na określonym poziomie, będąca kompozycją (syntezą) wiedzy, umiejętności i postawy
  • Kompetencja - zdolność i gotowość do wykonywania zadań na określonym poziomie (Jenkins 1991)
  • Kompetencja - wyuczalna umiejętność robienia rzeczy dobrze, rozwinięte sprawności niezbędne do radzenia sobie z problemami (Fontana 1992)
  • Kompetencja jest to uświadamiana przez osobę taka jej sprawność, która jest ujawniana w określonych warunkach (czasie, liczbie, tempie, miejscu itp.) podczas świadomego wykonywania zadania
  • Kompetencja podmiotu jest to jego szczególna właściwość, wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym przez społeczne standardy poziomie, umiejętność adekwatnego zachowania się, w świadomości potrzeby i konsekwencji takiego właśnie zachowania oraz przyjmowanie odpowiedzialności za nie.
  • Pojęcie kompetencji ma szerszy zakres znaczeniowy niż sprawności i zwykle jest pojmowane jako harmonijna kompozycja:
    • wiedzy,
    • sprawności,
    • rozumienia,
    • pragnienia

 

Kompetencje kluczowe

  • Uczenie się
  • Poszukiwanie
  • Myślenie
  • Komunikowanie
  • Działanie
  • Współpraca
  • Doskonalenie się

 

Uczenie się we współpracy

  • Najbardziej efektywne uczenie się ma miejsce wtedy, gdy wynika z aktywności podejmowanej wspólnie z innymi osobami - dorosłymi lub rówieśnikami i polega na dzieleniu się kulturą.
  • Uczenie się to nie tyle indywidualny wysiłek skierowany na uznanie wiedzy za własną, ile dokonywanie tego we wspólnocie z innymi, tymi którzy podzielają z uczniem jego przynależność do kultury.

 

Co trzeba zmienić i wprowadzić?

  • Zmienić myślenie o edukacji: zamiast „nauczania” uczenie się i rozbudzania ciekawości poznawczej poprzez MENTORING edukacyjny;
  • Wspierać uczenie się przez działanie, a dokładniej refleksję nad własnym działaniem;
  • Zorganizować sieć pracowni aktywnego uczenia się: laboratoriów, pracowni technicznych i ośrodków uczenia się w „okolicznościach przyrody”,
  • Opracować i wyposażyć zabytki architektury i muzea w karty pracy z zadaniami dla odwiedzających, które ukierunkują uczenie się w takich miejscach;
  • Utworzyć sieć MENTORÓW zainteresowanych wspomaganiem innych w konstruowaniu wiedzy.

 

Znaczenie komunikowania

  • Uczniowie poprzez konwersację zwiększają stopniowo swą kontrolę nad gramatycznymi strukturami języka mówionego i powiększają zasoby słownictwa ... ,
  • … a prowadząc monologi wewnętrzne - rozwijają zdolności do skrótowego, schematycznego i co najważniejsze osobistego ... przetwarzania doświadczeń zewnętrznych.

 

Znaczenie refleksji

  • Refleksyjność odnosimy nie tylko do stymulowania procesów poznawczych. Ma ona również podstawowe znaczenie w budowaniu tożsamości jednostki i jej relacji z innymi.
  • Refleksyjność jest czynnikiem aktu świadomości podczas uczenia się przez doświadczanie; jest związana z namysłem nad doświadczaniem, bodźcami zewnętrznymi i/ lub wewnętrznymi (myślami i skojarzeniami). Kluczowym jest uświadamianie sobie i interpretacja znaczeń bodźców percepcyjnych odbieranych poprzez qualia.

 

Model sfer refleksji  (także w książce: Mariusz Kąkolewicz, Uczenie się jako konstruowanie wiedzy, WN UAM, 2011, Poznań, w wersji: e-book na https://terazrozumiem.pl

Ostatnie teksty:

Mariusz Kąkolewicz

i-mentor, założyciel: TERAZ ROZUMIEM - wspieranie edukacji

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu.

Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba dopowiedzieć albo wyjaśnić. Skorzystaj z linku poniżej.

Napisz

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione