Edukacja – współczesne koncepcje © dr inż. Mariusz Kąkolewicz
Definiowanie pojęć
Edukacja = kształcenie + wychowanie
Edukacja = aktywności uczestników procesów edukacyjnych w konstruowaniu wiedzy i systemów wartości oraz kształtowaniu i modelowaniu (wzorców) zachowań
Media = pośredniki w uruchamianiu i regulowaniu procesów edukacyjnych: działań, kształtowania wzorców, budowaniu wiedzy, przekazywaniu informacji, komunikowaniu, przeżywaniu, dokumentowaniu, odpamiętywaniu
Schematy i struktury poznawcze
Najczęściej zakłada się, że jednostki reprezentacji wiedzy (pojęcia, kategorie, informacje) zapamiętywane są w postaci schematów (F.Bartlett 1932, J.Piaget 1952), tworzących struktury poznawcze.
Konstrukty zbliżone do schematów występują także w teoriach: G.Millera (1956), D.Ausubela (1963), R. Schanka i R.Abelsona (1977), Newella (1990).
Uczenie się polega na budowania przez podmiot osobistego modelu świata znajdującego odbicie w strukturach poznawczych, te zaś tworzone są i przebudowywane pod wpływem indywidualnych doświadczeń i świadomej aktywności poznawczej.
W toku życia człowiek nieustannie przyjmuje i przetwarza informacje płynące ze środowiska naturalnego i społecznego - metabolizm informacyjny. (A.Kępiński, za J.K.PKCz. s. 192)
Dzięki strukturom poznawczym - dzięki informacjom zakodowanym w organizmie, jednostka ma poczucie własnej tożsamości oraz orientuje się w świecie zewnętrznym (J.K.PKCz. s. 193)
W strukturach poznawczych „są zapisane”:
- pojęcia i sądy o środowisku naturalnym, o rzeczach, organizmach, relacjach zachodzących między nimi (prawa fizyki, zasady ewolucji itd.)
- wiedza o kulturze: dane o sztuce, obyczajach, mitach i sprawach metafizycznych;
- dane o świecie społecznym, o zachowaniu się osób i społeczeństwa;
- wiedza o sobie samym, samowiedza i struktura „ja”, sady o swoim charakterze, intelekcie i możliwościach fizycznych.
Znaczenie złożoności struktur poznawczych.
„Im człowiek więcej wie o otaczającym świecie, im lepiej rozumie swoje możliwości i aspiracje, im bogatszą posiada wiedzę proceduralną o skutecznych programach osiągania wartości, tym bardziej złożony jest jego system struktur poznawczych, tym [...] bardziej złożoną ma osobowość” (J.K.PKCz. s.195)
Współczesne koncepcje w edukacji
- poznawcza koncepcja człowieka (J. Kozielecki)
- teoria konstruktów osobistych (G.A.Kelly)
- konstruktywizm edukacyjny (J. Dewey, J. Piaget, L. Wygotski, J. Bruner, ...)
- edukacja humanistyczna (C.Rogers)
- situated learning (J. Lave, E. Wagner)
- teoria qualiów w edukacji (M. Kąkolewicz)
Poznawcza koncepcja człowieka - J. Kozielecki, Koncepcje poznawcze człowieka, s.186
- „Człowiek jest samodzielnym aktywnym podmiotem (osobą), który ... decyduje o własnym losie,
- ... świadomie i celowo działa w coraz bardziej złożonym labiryncie współczesności
- ... przyjmuje, przechowuje, interpretuje, tworzy i przekazuje za pomocą języka informacje (wiedzę, dane) i nadaje im pewną wartość (znaczenie, sens).
- ... dzięki kompetencjom umysłu jednostka spostrzega rzeczywistość, zapamiętuje otrzymane informacje, myśli analitycznie i twórczo, prowadzi dyskurs z innymi ludźmi. Jako sprawca podejmuje działania celowe i sprawuje nad nimi poznawczą kontrolę.”
Teoria konstruktów osobistych - George A. Kelly
Człowiek działa jak naukowiec, który testuje rzeczywistość
- stawia hipotezy i sprawdza je
- przewiduje wydarzenia i stara się je kontrolować
Klasyfikuje świat tworząc osobiste konstrukty poznawcze pod jakim względem rzeczy są: podobne i różne od siebie.
Teoria konstruktów osobistych - George A. Kelly
- system konstruktów: hierarchiczny i unikalny (porządkuje doświadczenie), zintegrowany.
- sposób funkcjonowania umysłu i osobowości - tworzenie konstruktów.
- konstrukty mogą nie być zwerbalizowane.
- konstrukty mogą być niezintegrowane (?) napięcie i trudność przewidywania.
- brak konstruktu - Lęk
- percepcja niezgodności zachowania z konstruktem - Wina
- zmiana w systemie konstruktów osobistych - Zagrożenie
- Ludzi łączy bardziej wspólnota znaczeń niż działań.
- Zdrowie - system konstruktów złożony i zintegrowany
Konstruktywizm edukacyjny - J.Dewey, J.Piaget, L.Wygotski, J.Bruner, ...
- Dewey: kształtowanie wyobrażeń, uczenie się przez działanie,
- Piaget: schematy poznawcze kształtowane poprzez: asymilację, akomodację, równoważenie.
- Wygotski: społeczny – interakcyjny kontekst procesów uczenia się, internalizacja symboli i narzędzi kulturowych - znaczenie mowy, sfera najbliższego rozwoju
- Bruner: uczeń naukowcem, wychodzenie poza dostarczone informacje, edukacja osadzona w kulturze,
Konstruktywizm edukacyjny - J.Dewey, J.Piaget, L.Wygotski, J.Bruner, ...
- Zgodnie z poznawczą koncepcją człowieka i założeniami konstruktywizmu uczenie się wymaga aktywności w rozwijaniu własnej wiedzy w procesie opartym na mechanizmie sprzężenia zwrotnego.
- Nowe informacje powodują, nieustanne korygowanie i rozbudowywanie schematów i struktur poznawczych.
- Uczenie się przez odkrywanie - poszukiwanie przez ucznia związków między danymi.
- Terminem odkrywanie J. Bruner określa wszelkie formy samodzielnego zdobywania wiedzy przez ucznia.
- “Celem uczenia danego przedmiotu nie ma być produkowanie małych chodzących encyklopedii, lecz doprowadzenie do tego, by uczeń zaczął samodzielnie myśleć (...) i aktywnie uczestniczyć w procesie dochodzenia do wiedzy. Poznanie jest procesem, a nie gotowym produktem” (Bruner 1974, s. 108-109)
Konstruktywizm
- nie jest teorią nauczania - ale jest teorią uczenia się i zdobywania wiedzy
- to wspomaganie uczniów w konstruowaniu znaczeń
- to budowanie na wiedzy posiadanej przez uczniów
- uczniowie poszerzają swoje możliwości tworzenia i kreowania indywidualnej wiedzy, która jest dla nich zrozumiała
Edukacja humanistyczna - Carl Rogers
- „Jeśli nauczyciele są wspomagającymi uczenie się, a nie jak zwykle tylko podającymi informację, to dla uczniów jest to wyzwanie aby myśleć samodzielnie.
- Gdy nauczyciele doceniają uczniów jako źródło informacji, a nie jako jej konsumentów, uczniowie angażują się proces uczenia się.”
- „Dzieci kochają szkołę, która zapewnia środowisko aktywnego uczenia się ... uczniowie są zachęcani do angażowania się poprzez aktywności uczenia się we współpracy, wzajemne nauczanie się, centra uczenia się, wycieczki w teren, projekty i klasowe dyskusje wymagające wielopoziomowego myślenia.
- Uczniowie stają się obywatelami środowiska uczenia się, przejmując odpowiedzialność za siebie wzajemnie oraz otrzymywane każdego dnia udogodnienia. […] umożliwia to uczniom stawać się akcjonariuszami własnej edukacji.”
(C.Rogers, H.J.Freiberg F. to L., 1994 s. 8 )
- Situated learning /umiejscowione uczenie się/ - J. Lave, E. Wagner
Wiedza powinna być zdobywana w rzeczywistych sytuacjach uczenia się, w warunkach w jakich później będzie wykorzystywana.
Koncepcja qualiów w edukacji - M.Kąkolewicz
- Co to są QUALIA?
- Na czym polega rola qualiów w procesach poznawczych?
- Qualia a rola mediów >>> w osobnym artykule: Qualia w uczeniu się