21 października 2014

Podstawowe założenia pedagogiki

link do prezentacji w PDF

Podstawowe założenia pedagogiki                                                                                     © dr inż. Mariusz Kąkolewicz

 

 Termin pedagogika pochodzi od grackich wyrazów: pais – chłopiec i  ago – prowadzę.

Wyrazem paidagogos w starożytnej Grecji określano człowieka, pod którego opieką pozostawał chłopiec w drodze do szkoły, w szkole i w drodze powrotnej do domu.

Z czasem słowem pedagog zaczęto nazywać osoby pełniące jakieś funkcje edukacyjne.

Współcześnie pedagogami określa się osoby zajmujące się pedagogiką jako dyscypliną naukową i szeroko pojętą edukacją.

 

Pedagogika

Pierwotnie pedagogika zajmowała się odpowiedzią na pytanie kim jest człowiek w świecie, w którym on żyje „tu i teraz” – podstawowym przesłaniem pedagogiki było dostosowanie człowieka do świata aktualnie istniejącego.

Później pojawiły się pytania typu: kim ma być człowiek w perspektywie odległej i związku z tym do jakich wartości należy go wdrażać w prospektywnym programie rozwoju.

Pod wpływem optymistycznych założeń różnych nurtów filozoficznych zaczęto stawiać pytania typu: kim staje się człowiek pod wpływem działania oraz jakie działania i w jakich warunkach ma on podejmować, aby skutecznie realizować założone cele.

Pedagogika

W rzeczywistości edukacyjnej człowiek przebywa równocześnie w:

  • sferze faktów „tu i teraz”;
  • sferze działania;
  • sferze wartości

 

Pedagogika

Pedagogika zajmuje się więc równocześnie zarówno empirycznym wyjaśnianiem, interpretacją i prakseologiczną skutecznością dokonywanych zmian w jednostce jako indywidualności ludzkiej, w perspektywie całożyciowej edukacji, z punktu widzenia źródeł i warunków ich zaistnienia oraz wartości nadających im sens.

 

Edukacja jako obszar pedagogiki

  • Edukacja – kształcenie i wychowanie
  • Kształcenie – nauczanie i uczenie się
  • Wychowanie – kształtowanie postaw / nabywanie wartości
  • Nauczanie w dosłownym rozumieniu nie jest możliwe, nie można nikogo niczego nauczyć. Wolna wola sprawia, że możliwe jest jedynie uczenia się
  • Nie można nikomu narzucić wartości wbrew jego woli.
  • Przyjmowanie wartości – to więc także uczenie się

 

Źródła celów wychowania

  • Naturalne człowieka – rolą wychowawców było usunięcie barier hamujących swobodny rozwój
  • Wartości przedczasowe - zawarte w kulturze, cele wychowania o charakterze ponadczasowym
  • Wartości społeczne – wychowanie jest zakorzenione w środowisku społecznym
  • Wizja przyszłego świata zawarta w ideologii – wskazuje obszary możliwych działań wychowawców, treść działań, wizję szczęśliwej przyszłości
  • Wartości religijne - według nich cele wychowania zostały zawarte np. w dekalogu

 

Pedagogika i antypedagogika

  • Pedagogika – ujęcie tradycyjne wywodzące się z „przebrzmiałych” koncepcji pedagogiki herbartowskiej i behawiorystycznej
  • Antypedagogika – rozwinęła się w wyniku krytycznej analizy słabości i niepowodzeń pedagogiki „tradycyjnej”, bazuje na koncepcjach pedagogiki humanistycznej i konstruktywizmie   

 

Założenia pedagogiki i antypedagogiki

Pedagogika

Antypedagogika

  • Wychowanie jako urabianie wg wzorca, kierowanie lub stymulowanie rozwojem
  • Wspieranie, wspomaganie rozwoju (,,z drugiej strony wychowania")
  • Wychowanie ma charakter głównie intencjonalnie
  • Negacja intencjonalnego wychowania. Wychowanie ma charakter nieintencjonalny 
  • Dziecko traktowane jest jako byt niepełnowartościowy, dozwolona jest więc presja dla dobra wychowanka
  • Dziecko traktowane jest jako byt pełnowartościowy, niedozwolona jest więc presja na wychowanka
  • Człowiek od urodzenia jest jednostką ambiwalentną i zdecentrowaną. Konieczne jest więc wychowanie, które ma scalić wewnętrznie zdecentrowaną strukturę jednostki
  •  Człowiek od urodzenia jest jednostką wewnętrznie scaloną. Wychowanie nie polega więc na wewnętrznym scalaniu jednostki, gdyż jednostka taką się już rodzi

 

  • Człowiek nie jest jednostką wolną i niepowtarzalną, ma się dopiero taką stać w spotkaniu z drugim człowiekiem. Wychowanie jest takim właśnie spotkaniem z drugim człowiekiem i jego ślady zapisywane są w pamięci
  • Człowiek jest jednostką wolną, niepowtarzalną, nie podlega więc w sferze duchowej kontroli społecznej. Spotkanie z drugim człowiekiem nie jest mu potrzebne dla potwierdzenia swojej wolności i tożsamości. Wychowanie nie ma zapisywać, „śladów wolności", lecz zachowywać istniejącą już od urodzenia wolność
  • Wychowanie ma na celu intencję dokonania jakiejś zmiany w jednostce. Zmiana ta dokonuje się w niej w spotkaniu z innymi ludźmi. Tworzą one razem strony dialogu edukacyjnego
  • Wychowanie bez intencji przygotowuje do spotkania z ludźmi w sposób otwarty i wolny, bez jakiejkolwiek próby dokonywania zmian w jednostce
  • Wychowanie jest tu wychowaniem do wolności, czyli do czegoś, co trzeba dopiero tworzyć
  • Wychowanie jest tu wychowaniem w wolności, czyli w zachowaniu tego co jest
  • Naturalna ciekawość człowieka musi być ukierunkowana w taki sposób, aby odpowiadała pewnym, uznanym społecznie (intersubiektywnie) normom i odkrytym prawidłowościom rozwoju. Wychowanie ma więc modyfikować i ukierunkowywać naturalną ciekawość człowieka
  • Człowiek jest z natury ciekawy, uczy się z radością i satysfakcją przez całe życie. Ta jego naturalna, wewnętrzna skłonność wymaga jedynie wsparcia. Wychowanie ma więc wspierać tę naturalną skłonność człowieka
  • Wychowanie dopuszcza pewne formy, zwłaszcza psychicznej i społecznej presji i przemocy. Jedną z takich form przemocy jest przymus organizacyjny i programowy we współczesnej szkole
  • Wychowanie ma odbywać się bez jakichkolwiek form psychicznej i fizycznej presji i przemocy. Niedopuszczalny jest więc przymus, wymagania programowe i stopnie szkolne
  • Człowiek ma dopiero stać się odpowiedzialny za siebie samego. Ma dopiero stać się w pełni doskonałym i samodzielnym bytem
  • Człowiek od urodzenia jest w 100% odpowiedzialny za siebie samego. Jest w pełni doskonałym i samodzielnym bytem
  • Wychowanie jest przygotowaniem do samodzielności i doskonałości
  • Wychowanie jest wychowaniem w samodzielności i doskonałości
  • Naturalna ciekawość człowieka musi być ukierunkowana w taki sposób, aby odpowiadała pewnym, uznanym społecznie (intersubiektywnie) normom i odkrytym prawidłowościom rozwoju. Wychowanie ma więc modyfikować i ukierunkowywać naturalną ciekawość człowieka
  • Człowiek jest z natury ciekawy, uczy się z radością i satysfakcją przez całe życie. Ta jego naturalna, wewnętrzna skłonność wymaga jedynie wsparcia. Wychowanie ma więc wspierać tę naturalną skłonność człowieka
  • Wychowanie dopuszcza pewne formy, zwłaszcza psychicznej i społecznej presji i przemocy. Jedną z takich form przemocy jest przymus organizacyjny i programowy we współczesnej szkole
  • Wychowanie ma odbywać się bez jakichkolwiek form psychicznej i fizycznej presji i przemocy. Niedopuszczalny jest więc przymus, wymagania programowe i stopnie szkolne

 

Założenia pedagogiki ukształtowanej na czterech koncepcjach psychologicznych człowieka

Behawiorystycznej Psychodynamicznej Humanistycznej Poznawczej
  • Człowiek jest istotą reaktywną, sterowaną przez środowisko zewnętrzne

 

 

 

 

  • Zachowaniem  człowieka kierują wewnętrzne siły zwane popędami

 

 

 

  • Rozwój człowieka ukierunkowany jest przez czynniki wewnętrzne

 

 

 

 

  • Człowiek jest układem aktywnym przetwarzającym informacje. Pochodzą one ze środowiska zewnętrznego i struktur poznawczych zakodowanych w pamięci                                
  • Podstawą kierowania rozwojem jest znajomość związków między bodźcami a reakcjami

 

 

 

  • Popędy są z reguły nieuświadomione i często występują między nimi konflikty

 

 

 

  • Podstawowe siły decydujące o rozwoju człowieka tkwią w nim samym

 

 

 

  • Podstawowe znaczenie posiada umiejętność przewidywania i antycypacji przyszłości. Umożliwia to formułowanie skutecznych programów działania
  • Aktywność wychowanka jest wynikiem uczenia się pojętego jako warunkowanie. Edukacja polega na bezpośrednim (reaktywnym) kierowaniu czynnościami ucznia
  • U podstaw zachowania i wszelkiej kreacji rozwoju jednostki znajdują się procesy konfliktowe

 

  • Niezakłócony rozwój człowieka zapewnia wrodzona wewnętrzna siła zwana przez C.R. Rogersa tendencją do aktualizacji

 

 

  • Edukacja polega na bezpośrednim (reaktywnym) kierowaniu czynnościami ucznia

 

 

  • Aktywność wychowanka jest wynikiem dążenia do zapewnienia równowagi między popędami a ograniczeniami środowiska kulturowego
  • Aktywność wychowanka jest wynikiem zapewnienia warunków do samourzeczywistniania się (samorealizacji)
  •  
  • Aktywność wychowanka jest wynikiem celowego i świadomego zachowania się w sytuacji zadaniowe
  • Podlega ona prawom uczenia się: efekty powtórzeń (ćwiczeń) i gotowości

 

 

  • Edukacja polega na psychoterapii, czyli rozładowywaniu napięć (konfliktów) między popędami a ograniczeniami (normami) środowiska
  • Warunki te to: akceptacja jednostki, brak oceny zewnętrznej, rozumienie empatyczne i psychologiczna wolność
  • Teoretyczną podstawę edukacji szkolnej stanowi ciąg sytuacji określonych jako tzw. reaktywne zachowanie ucznia
  • Szkołę można przyrównać do ,,kliniki kształcenia" (R.Massa)

 

 

  • Edukacja polega na przejawianiu aktywności twórczej z motywów wewnętrznych przy pozytywnym zaangażowaniu emocjonalnym
  • Kierowane jest ono potrzebami, czyli wewnętrznymi racjami działania. Ma ono charakter potrzebo-redukcyjny
  • Reakcje ucznia są tu funkcją bodźców zewnętrznych i osoby działającej
     

 

 

Ostatnie teksty:

Mariusz Kąkolewicz

mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM - wspieranie edukacji

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykuły. Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba dopowiedzieć albo wyjaśnić. Skorzystaj z linku poniżej.

  

Kontakt

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione