Konstruktywizm edukacyjny vs tradycyjne nauczanie
© dr inż. Mariusz Kąkolewicz
Tradycyjne nauczanie vs Edukacja konstruktywistyczna
Tradycyjne nauczanie
- Wychodzi z założeń szkoły herbartowskiej
- Wzmocnione behawioryzmem, poglądami Watsona, Skinnera
- Nauczanie podające
Edukacja konstruktywistyczna
- Wychodzi z założeń szkoły dewayowskiej
- Oparty na poglądach Dewey’a, Piageta, Wygotskiego i Brunera
- Uczenie się: poszukujące, problemowe, przez działanie
Behawioryzm
- Z ang. behavior – zachowanie się
- Kierunek w psychologii, który rozwinął się w pierwszej połowie XX wieku, głównie w Ameryce
- Jego głównym twórcą był John B. Watson
- Zajmuje się badaniem zachowań człowieka i zwierząt
- Bada zależności jakie zachodzą pomiędzy uwarunkowaniami środowiskowymi a konkretnymi zachowaniami człowieka
- Zjawiska świadomości, „duszy”, psychiki pozostają poza zainteresowaniami badawczymi behawiorystów
- Zakłada, że psychologia potrafi opisać zachowanie człowieka w sposób mierzalny oraz że można wyjaśnić i kierować tym zachowaniem (lecz tylko poprzez manipulowanie środowiskiem zewnętrznym)
- Przyjmuje, że człowiek działa w myśl koncepcji:
- S – R (bodziec – reakcja = stimulation – reaction), gdzie:
- środowisko jest układem aktywnym
- człowiek zaś układem reaktywnym, którym nie kierują wewnętrzne motywy i dążenia
- Możliwe jest kontrolowanie i zmienianie zachowania człowieka poprzez konsekwentne wprowadzanie systemu nagród i kar
- Człowiek traktowany jest jako jak istota:
- bierna, reaktywna, kierująca się w swoim działaniu motywacją zewnętrzną
Nauczanie w behawioryzmie
- Uczenie się to przyswajanie nowego zachowania
- Uczenie się polega na powtarzaniu czyli dostarczaniu ze środowiska tych samych bodźców, pod wpływem których kształtowane są pożądane zachowania
- Przeświadczenie, że wiedza „jest mierzalna” np. za pomocą testów
- Zasada „drill and practice”, także jako podstawa nauczania programowanego
Nauczanie programowane
- Jego twórcą jest przedstawiciel behawioryzmu Burrhus F. Skinner
- Podstawowym elementem jest program
- Program to ciąg odpowiednio uporządkowanych poleceń (zadań), które są przekazywane za pośrednictwem podręcznika programowanego, maszyny dydaktycznej lub komputera i wykonywane przez uczącego się
- Uczeń prowadzony jest przez ciąg starannie zaplanowanych kroków dydaktycznych
- Materiał dzielony jest na mniejsze cząstki, nazywane ramkami, ich przyswojenie jest niezbędne, aby przystąpić do kolejnego zadania
- Uczeń podążając wyznaczonym torem, może także sam kontrolować własne postępy, sprawdzając poprawne odpowiedzi
- Istotną cechą jest, że programy muszą być przerobione przez wszystkich uczniów niezależnie od okoliczności, w całości, bez pominięcia nawet jednego elementu
- Współczesną formą nauczania programowanego są:
- materiały stosowane w niektórych podręcznikach jako forma kontroli postępów ucznia
- niektóre rozwiązania e-learningowe, np. praca z programem multimedialnym czy kurs kształcenia on-line w formie tradycyjnych ramek do zapamiętania
Nauczanie podające
- Polega przede wszystkim na udostępnianiu uczniom gotowych informacji przez nauczyciela lub w postaci komunikatów medialnych (za pomocą podręcznika, prasy, filmu)
- Głównym celem jest odpowiednia transmisja materiału
- Uczący – jego motywy i możliwości oraz metody pracy pozostają poza zainteresowaniem nauczyciela
________________________________________________________________________________
Konstruktywizm
- Jest fundamentalną teorią nowoczesnego kształcenia
- Rozwijany od lat 60-tych w opozycji do behawioryzmu
- Wyróżnia się dwa jego nurty:
- Konstruktywizm poznawczy (J. Piaget) oparty na teorii schematów poznawczych
- Konstruktywizm społeczny (L. Wygotski) jako uzupełnienie nurtu poznawczego w oparciu o społeczną teorię rozwoju
Założenia konstruktywizmu
- Wiedza jest indywidualnie konstruowana w kontekście społecznym
- Uczenie się jest ciągłym procesem konstruowania, interpretowania i modyfikowania osobistych reprezentacji rzeczywistości
- Uczenie się nowych elementów zachodzi w odwołaniu do wiedzy uprzedniej i dotychczasowych doświadczeń
Podstawy konstruktywizmu
- Odwołują się do trzech nazwisk: J. Piageta, L. Wygotskiego, J. Brunera
- Ich teorie powstały ponad pół wieku temu, ale ulegały modyfikacjom i uzupełnianiu
- Obecnie stanowią najważniejsze założenia współczesnej pedagogiki i psychologii kształcenia
Jean Piaget (1896-1980)
- Z wykształcenia biolog
- Profesor Uniwersytetu w Genewie - psycholog
- Twórca koncepcji rozwoju poznawczego człowieka
Fazy rozwoju poznawczego wg Piageta (okresy rozwojowe są obecnie indywidualizowane)
- 1 faza – [12-18 m-ca życia] - SENSOMOTORYCZNA
- dzieci uczą się przez głównie poprzez zmysły
- 2 faza – [18 m-c do 7 roku życia] - PRZEDOPERACYJNA
- dzieci starają się uaktywnić swoją wyobraźnię; mają bardzo egocentryczne spojrzenie na świat, co oznacza niemożność zrozumienia punktu widzenia innych ludzi
- 3 faza – [7-11 lat] - FAZA OPERACJI KONKRETNYCH
- stosowanie logiki i alternatywnych perspektyw, pomaga dziecku pojąć związki przyczynowo skutkowe; dzieci mają problem z pojęciami abstrakcyjnymi.
- 4 faza – [od 12 roku życia] - FAZA OPERACJI FORMALNYCH
- dzieci zaczynają myśleć abstrakcyjnie, co pozwala przekroczyć granicę czasu i przestrzeni
Poglądy Jeana Piageta
- Rozwój intelektualny, podobnie jak i rozwój biologiczny jest funkcją czasu
- Rozwój następuje w wyniku interakcji między jednostką a środowiskiem
- Czynności intelektualne polegają na organizowaniu środowiska i adaptacji do niego
- Pojęcia kluczowe: schemat, asymilacja, akomodacja i równoważenie
Schemat poznawczy
- to podstawowy element wiedzy o świecie,
- to organizacja uprzednich doświadczeń z jakimś rodzajem zdarzeń, obiektów lub osób
Dzięki schematom jednostka:
- przetwarza
- różnicuje
- klasyfikuje docierające do niej bodźce
Schemat to pojęcia lub kategorie pojęć
- Schematy zmieniają się wraz z rozwojem umysłowym i odzwierciedlają aktualny poziom wiedzy i rozumienia świata przez człowieka
Schemat poznawczy
- Człowiek poznając otaczającą go rzeczywistość tworzy w swoim umyśle schematy – organizuje je w struktury, które pomagają mu uporządkować napływające z zewnątrz informacje
- Wraz z rozwojem człowieka schematów przybywa, a te już istniejące ewoluują, rozszerzają się, uściślają, by ułatwiać rozumienie informacji pochodzących ze środowiska
Proces adaptacji
- Proces poznawania jest efektem adaptacyjnej interakcji pomiędzy tym, co już jest w umyśle, a tym, co napływa z zewnątrz, ze środowiska
- Proces adaptacji dokonuje się za pośrednictwem procesów:
- asymilacji
- akomodacji
Asymilacja
- Jest procesem poznawczym, dzięki któremu nowe treści są włączane do istniejących schematów lub wzorów zachowań
- To próba przyporządkowania napływających informacji do wcześniej utworzonych w umyśle kategorii
- Proces ten nie wpływa na zmianę samego schematu, ale może powodować jego rozbudowę, co przyczynia się do rozwoju
- Jednostka może zasymilować tylko bodźce znaczące dla niej, tzn. takie, które w jakikolwiek sposób łączą się z uprzednim jej doświadczeniem, w przeciwnym razie nie będą one miały dla niej żadnego znaczenia i w konsekwencji nie dojdzie do procesu ich poznania
Akomodacja
- Polega na:
- dostosowywaniu się już istniejących struktur wiedzy do asymilowanej nowej informacji
- lub tworzeniu nowego schematu
- W wyniku tego procesu struktura wiedzy jednostki (uczącego się) ulega modyfikacji
Równoważenie
- Procesy asymilacji i akomodacji prowadzą do rozwoju struktur poznawczych jednostki
- Muszą jednak przebiegać we wzajemnej równowadze
- Nadmierna ilość asymilacji prowadziłaby do tworzenia się nadto rozbudowanych kategorii
- Przewaga akomodacji spowodowałaby utworzenie się zbyt wielu szczegółowych, mało uniwersalnych schematów
- Równoważenie jest więc procesem regulującym przebieg rozbudowywania struktur poznawczych w umyśle+
Podsumowanie
- Wiedza jest konstruowana przez człowieka przez całe życie
- Proces ten następuje wtedy, gdy człowiek podejmuje fizyczne lub umysłowe działania na obiektach
- Struktury wiedzy ulegają zmianom w miarę, jak następuje ich akomodacja do nowych informacji
- Mechanizmem zmiany jest przeżywany przez jednostkę konflikt pomiędzy posiadaną wiedzą o świecie a docierającymi do niej nowymi informacjami
- Rozwój jednostki zależy od jej własnej aktywności w odkrywaniu otaczającego świata, a powstające w umyśle struktury nie są wiernymi reprezentacjami świata, ale konstruktami powstającymi także pod wpływem dotychczasowych doświadczeń i „z czasem coraz bardziej przybliżają się swoją postacią do rzeczywistości” (Piaget, 1981)
- Uczący się musi dochodzić do swojej wiedzy na drodze aktywnej eksploracji swojego otoczenia
- Musi stawać w sytuacji konfliktu poznawczego, ustanawiać równowagę na nowo
- Poprzez aktywną asymilację i akomodację może realizować własne zainteresowania, które stanowić mogą silę napędową jego zaangażowania i aktywności
Lew Wygotski (1896-1934)
- Rosyjski psycholog i pedagog
- „Mozart psychologii”
- Jego prace do końca lat pięćdziesiątych nie były rozpowszechniane
- Twórca społeczno-genetycznej teorii rozwoju człowieka
Poglądy L. Wygotskiego
- Edukacja jest efektem życia społecznego, a dzielenie się społecznym zachowaniem stanowi źródło uczenia się
- Uczenie się zachodzi w wyniku interakcji społecznych, które są determinantą rozwoju poznawczego
- Szczególnym narzędziem wykorzystywanym w tym procesie jest język, który traktowany jest nie tylko jako medium, ale instrument myślenia i rozumowania
Strefa najbliższego rozwoju
- Centralnym pojęciem w teorii Wygotskiego jest pojęcie strefy najbliższego rozwoju
- Jest to strefa, w której ma miejsce aktywność prowadząca do możliwych i oczekiwanych zmian w rozwoju uczącego się
- Jest różnicą między poziomem wykonania zadania samodzielnie a poziomem wykonania zadania wykraczającego poza aktualne możliwości jednostki
- Sfera najbliższego rozwoju to przestrzeń, w której uczący się wykonuje zadanie przy wsparciu innych osób (nauczyciela) lub współuczących się o wyższych kompetencjach (lub autora komunikatu medialnego, np. książki)
- Jest mapą gotowości uczącego się ograniczoną z jednej strony aktualnym poziomem kompetencji, z drugiej poziomem kompetencji, które uczący się może osiągnąć w sprzyjających warunkach
- Nauczanie powinno być nakierowane na strefę najbliższego, a nie aktualnego rozwoju (przedwiedza)
- Czynniki społeczne odgrywają w rozwoju dziecka fundamentalne znaczenie
Jerome Bruner (1915 – 2016)
- Psycholog amerykański
- Kontynuator myśli Piageta i Wygotskiego
- Kładzie nacisk na własną aktywność jednostki w procesie poznania
Poglądy J. Brunera
- Uczenie się to proces aktywny
- Uczenie się to proces społeczny
- Uczniowie samodzielnie konstruują nowe idee i pojęcia, korzystając przy tym z wiedzy uprzedniej, selekcjonują informacje, tworzą hipotezy, weryfikują je, a następnie „włączają” nowe doświadczenia do istniejących już konstruktów poznawczych
- Nauczyciel zachęca ucznia i angażuje się w proces poznawczy
- Efekty procesu uczenia się zależą od:
- Predyspozycji ucznia, w tym jego aktualnych kompetencji
- Sposobu strukturyzowania materiału przez nauczyciela i dopasowania do możliwości ucznia
- Sposobu organizowania zajęć, odpowiadających cechom indywidualnym uczniów
- Natury i tempa udzielania informacji zwrotnych oraz systemu wzmocnień stosowanych przez nauczyciela
Założenia konstruktywizmu
- Wiedza jest wynikiem osobistego procesu nadawania znaczeń
- Wiedza to suma
- tworzonych przez lata „piagetowskich” schematów
- asymilacji nowych informacji
- akomodacji istniejących struktur
- Nasza wiedza to nasz osobisty dorobek będący wynikiem wykraczania poza strefę aktualnego rozwoju (przedwiedzę) na obszar strefy najbliższego rozwoju
- Środowisko czynnikiem wspierania uczenia się
- Język jako narzędzie komunikacji jest instrumentem nadawania (i negocjowania) znaczeń
- Wiedza nie istnieje „poza nami” i nie czeka aby być odkrytą
- Wiedza jest czasowo i rozwojowo zdeterminowana, wewnętrznie konstruowana, kulturowo i społecznie uwarunkowana, subiektywna
- Wiedza jest konstrukcją zbudowaną przez podmiot poznający; jest ona także konstruowana społecznie
- Wiedza to nie tylko wiadomości, wiedza to także zdolność wykorzystywania informacji w racjonalny sposób; wiedza wreszcie to także uczucia i interpretacje; wiedza to nieustanna interpretacja znaczenia zdarzeń i zjawisk
Konstruktywizm w edukacji
- Aktywność uczącego się w procesie zdobywania wiedzy
- Nacisk na bogactwo doświadczeń w procesie edukacyjnym
- Zadaniem nauczyciela - mentora jest pomóc uczącemu się w odkrywaniu, interpretowaniu i samodzielnym konstruowaniu jego własnej wiedzy
Więcej na: https://terazrozumiem.pl