AI rozpoznaje roślinę

19 kwietnia 2024

U-learning = wszechobecne 
i umiejscowione uczenie się

PREZENTACJA

U-learning = ubiquitous and situated learning

U-uczenie się = wszechobecne i umiejscowione uczenie się

© Mariusz Kąkolewicz

 

Wszechobecne i umiejscowione uczenie się - daje radość

 

Systemy protetyczne umysłu

  • SPS – społeczny system protetyczny
  • TPS – technologiczny system protetyczny
  • konsekwencje rozwoju społecznych

               i technologicznych systemów protetycznych

u-learning i u-computing           

U-computing = ubiquitous computing – wszechobecna komputeryzacja: integracja czynnika ludzkiego, informatyki, inżynierii i nauk społecznych

    • 1 fala:   1 komputer - wielu ludzi
    • 2 fala:   1 komputer - 1 człowiek
    • 3 fala:   1 człowiek - wiele komputerów 

 

u-learning   -  cechy u-learning,     wg Chen i in. oraz Curtis i in. (2002)

  • permanentność
  • dostępność
  • natychmiastowość
  • interaktywność
  • umiejscowienie
  • adaptacyjność

                                                          

Permanentność

  • uczący się nigdy nie traci efektów i wyników swojej pracy, chyba, że świadomie je skasuje;
  • wszystkie elementy procesu uczenia się mogą być codziennie rejestrowane.

 

Dostępność

  • uczący się ma dostęp do swoich dokumentów, danych i video w dowolnym miejscu;
  • zaangażowanie w uczenie się jest samosterowne.

 

Natychmiastowość

  • w dowolnym miejscu informacja jest natychmiast dostępna;
  • uczący się może szybko rozwiązywać problemy;
  • może także zarejestrować pytania i problemy a później poszukiwać rozwiązań.

 

Interaktywność

  • uczący się może wchodzić w interakcje z ekspertami, nauczycielami i kolegami komunikując z nimi synchronicznie lub asynchronicznie;
  • eksperci stają się łatwiej osiągalni, a wiedza bardziej dostępna.

 

Umiejscowienie

  • uczenie się może być osadzone w codziennym życiu;
  • napotykane problemy oraz niezbędna  wiedza są przedstawiane w naturalnej i autentycznej formie;
  • pomaga to uczącym się dostrzegać cechy sytuacji problemowych i podejmować odpowiednie do nich działania.

 

Adaptacyjność

  • uczący się może uzyskać właściwą informację we właściwym miejscu i we właściwy sposób (we właściwej formie);
  • u-learning może być komputerowo wspomaganym uczeniem się we współpracy (CSCL – Computer Supported Collaborative Learnig).

 

5 E - cechy e-learning   wg. M. Kąkolewicz (2011)

  • e-learning  =  e-uczenie się, w porównaniu z dotąd dostępnymi technologiami uczenia się, będzie bardziej:
    • efektywne
    • ekonomiczne
    • ekologiczne
    • ergonomiczne
    • egalitarne

 

Efektywne

  • dzięki znacznie większemu uwzględnianiu, przy tworzeniu notatek i budowaniu struktur notatek: różnic indywidualnych: cech i preferencji uczącego się, rodzaju inteligencji, itp.
  • bezprzewodowemu dostępowi do dowolnych źródeł komunikatów; znacznie większemu pobudzaniu motywacji i sfery emocjonalnej,
  • indywidualizacji wspomagania uczenia się przez współuczących się i mentora;

 

Ekonomiczne

  • poprzez wyeliminowanie papieru i innych tradycyjnych nośników komunikatów (zarówno jako nośników tworzonych notatek, jak i źródeł wiadomości),
  • wyeliminowanie stosowanych wcześniej urządzeń analogowych i zastąpienie ich cyfrowymi nośnikami oraz smartfonami i tabletami, które są znacznie tańsze
  • zastąpienie nauczyciela - mentorem (któremu zależy!)
  • likwidację szkół, bibliotek (?)
  • przeniesienia odpowiedzialności za przebieg i efekt procesu uczenia się na uczący się podmiot;

 

Ekologiczne

  • rezygnacja z papieru i innych nośników - ochrona zasobów leśnych i wielu surowców mineralnych, takich jak: woda, zużywana do produkcji papieru, paliwa do pojazdów przewożących drewno i papier, także pod postacią książek;
  • ograniczenie zużycie energii elektrycznej przy produkcji papieru i innych nośników i zasilania energochłonnych urządzeń analogowych;
  • technologie cyfrowe są znacznie bardziej energooszczędne.
  • ogromne oszczędności zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne przynieść może wyprowadzenie edukacji ze szkół, które użytkowane są średnio zaledwie przez kilka godzin na dobę;

 

Ergonomiczne

  • smartfony i tablety pozwalają na oderwanie się ucznia od klasy, ławek i biurek, umożliwiając m.in. dobieranie zróżnicowanych pozycji ciała podczas pracy intelektualnej przy wykorzystywaniu bezprzewodowego dostępu do Sieci w dowolnym miejscu,
  • uczenie się w „okolicznościach przyrody” – sprzyja ruchowi, który likwiduje wady postawy !
  • musimy zacząć zapominać o komputerach, które wymagają siedzenia przy biurku;

 

Egalitarne

  • e-learning sprzyja wyrównywaniu szans edukacyjnych poprzez ograniczenie kosztów uczenie się, dojazdów do szkół;
  • niezależnie od miejsca zamieszkania, od sytuacji finansowej i intelektualnej domu rodzinnego, e-learning umożliwia:
    • dostęp do dowolnych zasobów Sieci;
    • dzielenie się wiedzą z rówieśnikami na całym świecie;
    • konsultacje z dowolnie wybranym mentorem;

 

Qualia

  • rozumieć można jako, związane z mentalnymi stanami towarzyszącymi odbieraniu zmysłami, własności (cechy) obiektów podczas codziennego lub eksperymentalnego doświadczania świata,
  • towarzyszą: doznaniom, emocjom, percepcji a nawet myślom i pragnieniom.
  • nie jest możliwym doświadczenie tylko pojedynczego quale - np. „czerwieni” odizolowanej,
  • to wyższego rzędu rozróżnienia, które konstytuują świadomość;
  • odnoszą się do różnic w połączeniach i aktywności różnych części układu nerwowego
  • qualia są zawsze doświadczane jako części jednolitych i zintegrowanych aktów świadomości; są zawsze dostępne jako włączone w kompleks qualiów;
  • nie jest możliwym doświadczenie pojedynczego quale  - np. „czerwieni” – odizolowanej od tego co jest czerwone.
  • znaczenie qualia dla procesu poznania wynika z tego, iż ich doświadczanie może odbywać się tylko na drodze bezpośredniego zmysłowego poznania;
  • nie można poznać qualiów związanych z określonym bytem w sposób wirtualny: poprzez lekturę, obejrzenie filmu, czy w inny sposób;
  • nie można wyobrazić sobie odbieranych wrażeń bez ich doświadczenia.
  • do zrozumienia odczuć związanych z wrażeniami [qualia] nie wystarczy wyjaśnić funkcji odpowiedzialnych za ich powstanie;
  • wrażenia subiektywne [np. zapach i smak, kolor i zapach] nie dają się sprowadzić do funkcji;
  • wrażenie barwy nie da się rozłożyć na czynniki pierwsze, stąd wyjaśnienia redukcjonistyczne nie są możliwe.
  • umiejscowienie uczenie się umożliwia doświadczanie i bezpośrednie poznawanie
  • tylko poprzez osobiste doświadczanie możliwe jest włączanie w schematy poznawcze kompleksowych qualiów odnoszących się i konstytuujących świadomość poznawanego: obiektu, zjawiska, zdarzenia, relacji, zależności, itp.

 

u-learning  = e-learning + situated learning

 

 

Więcej na:  https:\\terazreozumiem.pl

Ostatnie teksty:

Mariusz Kąkolewicz

e-mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM

- wspieranie edukacji domowej i pozaszkolnej.

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu.

Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba wyjaśnić.

Skorzystaj z linku poniżej.

KONTAKT

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione