U-learning = ubiquitous and situated learning
U-uczenie się = wszechobecne i umiejscowione uczenie się
© Mariusz Kąkolewicz
Wszechobecne i umiejscowione uczenie się - daje radość
Systemy protetyczne umysłu
- SPS – społeczny system protetyczny
- TPS – technologiczny system protetyczny
- konsekwencje rozwoju społecznych
i technologicznych systemów protetycznych
u-learning i u-computing
U-computing = ubiquitous computing – wszechobecna komputeryzacja: integracja czynnika ludzkiego, informatyki, inżynierii i nauk społecznych
-
- 1 fala: 1 komputer - wielu ludzi
- 2 fala: 1 komputer - 1 człowiek
- 3 fala: 1 człowiek - wiele komputerów
u-learning - cechy u-learning, wg Chen i in. oraz Curtis i in. (2002)
- permanentność
- dostępność
- natychmiastowość
- interaktywność
- umiejscowienie
- adaptacyjność
Permanentność
- uczący się nigdy nie traci efektów i wyników swojej pracy, chyba, że świadomie je skasuje;
- wszystkie elementy procesu uczenia się mogą być codziennie rejestrowane.
Dostępność
- uczący się ma dostęp do swoich dokumentów, danych i video w dowolnym miejscu;
- zaangażowanie w uczenie się jest samosterowne.
Natychmiastowość
- w dowolnym miejscu informacja jest natychmiast dostępna;
- uczący się może szybko rozwiązywać problemy;
- może także zarejestrować pytania i problemy a później poszukiwać rozwiązań.
Interaktywność
- uczący się może wchodzić w interakcje z ekspertami, nauczycielami i kolegami komunikując z nimi synchronicznie lub asynchronicznie;
- eksperci stają się łatwiej osiągalni, a wiedza bardziej dostępna.
Umiejscowienie
- uczenie się może być osadzone w codziennym życiu;
- napotykane problemy oraz niezbędna wiedza są przedstawiane w naturalnej i autentycznej formie;
- pomaga to uczącym się dostrzegać cechy sytuacji problemowych i podejmować odpowiednie do nich działania.
Adaptacyjność
- uczący się może uzyskać właściwą informację we właściwym miejscu i we właściwy sposób (we właściwej formie);
- u-learning może być komputerowo wspomaganym uczeniem się we współpracy (CSCL – Computer Supported Collaborative Learnig).
5 E - cechy e-learning wg. M. Kąkolewicz (2011)
- e-learning = e-uczenie się, w porównaniu z dotąd dostępnymi technologiami uczenia się, będzie bardziej:
- efektywne
- ekonomiczne
- ekologiczne
- ergonomiczne
- egalitarne
Efektywne
- dzięki znacznie większemu uwzględnianiu, przy tworzeniu notatek i budowaniu struktur notatek: różnic indywidualnych: cech i preferencji uczącego się, rodzaju inteligencji, itp.
- bezprzewodowemu dostępowi do dowolnych źródeł komunikatów; znacznie większemu pobudzaniu motywacji i sfery emocjonalnej,
- indywidualizacji wspomagania uczenia się przez współuczących się i mentora;
Ekonomiczne
- poprzez wyeliminowanie papieru i innych tradycyjnych nośników komunikatów (zarówno jako nośników tworzonych notatek, jak i źródeł wiadomości),
- wyeliminowanie stosowanych wcześniej urządzeń analogowych i zastąpienie ich cyfrowymi nośnikami oraz smartfonami i tabletami, które są znacznie tańsze
- zastąpienie nauczyciela - mentorem (któremu zależy!)
- likwidację szkół, bibliotek (?)
- przeniesienia odpowiedzialności za przebieg i efekt procesu uczenia się na uczący się podmiot;
Ekologiczne
- rezygnacja z papieru i innych nośników - ochrona zasobów leśnych i wielu surowców mineralnych, takich jak: woda, zużywana do produkcji papieru, paliwa do pojazdów przewożących drewno i papier, także pod postacią książek;
- ograniczenie zużycie energii elektrycznej przy produkcji papieru i innych nośników i zasilania energochłonnych urządzeń analogowych;
- technologie cyfrowe są znacznie bardziej energooszczędne.
- ogromne oszczędności zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne przynieść może wyprowadzenie edukacji ze szkół, które użytkowane są średnio zaledwie przez kilka godzin na dobę;
Ergonomiczne
- smartfony i tablety pozwalają na oderwanie się ucznia od klasy, ławek i biurek, umożliwiając m.in. dobieranie zróżnicowanych pozycji ciała podczas pracy intelektualnej przy wykorzystywaniu bezprzewodowego dostępu do Sieci w dowolnym miejscu,
- uczenie się w „okolicznościach przyrody” – sprzyja ruchowi, który likwiduje wady postawy !
- musimy zacząć zapominać o komputerach, które wymagają siedzenia przy biurku;
Egalitarne
- e-learning sprzyja wyrównywaniu szans edukacyjnych poprzez ograniczenie kosztów uczenie się, dojazdów do szkół;
- niezależnie od miejsca zamieszkania, od sytuacji finansowej i intelektualnej domu rodzinnego, e-learning umożliwia:
- dostęp do dowolnych zasobów Sieci;
- dzielenie się wiedzą z rówieśnikami na całym świecie;
- konsultacje z dowolnie wybranym mentorem;
Qualia
- rozumieć można jako, związane z mentalnymi stanami towarzyszącymi odbieraniu zmysłami, własności (cechy) obiektów podczas codziennego lub eksperymentalnego doświadczania świata,
- towarzyszą: doznaniom, emocjom, percepcji a nawet myślom i pragnieniom.
- nie jest możliwym doświadczenie tylko pojedynczego quale - np. „czerwieni” odizolowanej,
- to wyższego rzędu rozróżnienia, które konstytuują świadomość;
- odnoszą się do różnic w połączeniach i aktywności różnych części układu nerwowego
- qualia są zawsze doświadczane jako części jednolitych i zintegrowanych aktów świadomości; są zawsze dostępne jako włączone w kompleks qualiów;
- nie jest możliwym doświadczenie pojedynczego quale - np. „czerwieni” – odizolowanej od tego co jest czerwone.
- znaczenie qualia dla procesu poznania wynika z tego, iż ich doświadczanie może odbywać się tylko na drodze bezpośredniego zmysłowego poznania;
- nie można poznać qualiów związanych z określonym bytem w sposób wirtualny: poprzez lekturę, obejrzenie filmu, czy w inny sposób;
- nie można wyobrazić sobie odbieranych wrażeń bez ich doświadczenia.
- do zrozumienia odczuć związanych z wrażeniami [qualia] nie wystarczy wyjaśnić funkcji odpowiedzialnych za ich powstanie;
- wrażenia subiektywne [np. zapach i smak, kolor i zapach] nie dają się sprowadzić do funkcji;
- wrażenie barwy nie da się rozłożyć na czynniki pierwsze, stąd wyjaśnienia redukcjonistyczne nie są możliwe.
- umiejscowienie uczenie się umożliwia doświadczanie i bezpośrednie poznawanie
- tylko poprzez osobiste doświadczanie możliwe jest włączanie w schematy poznawcze kompleksowych qualiów odnoszących się i konstytuujących świadomość poznawanego: obiektu, zjawiska, zdarzenia, relacji, zależności, itp.
u-learning = e-learning + situated learning
Więcej na: https:\\terazreozumiem.pl