Sztuczna inteligencja?

23 października 2023

Sztuczna inteligencja a uczenie się

link do prezentacji w PDF

Sztuczna inteligencja a uczenie się                                           © Mariusz Kąkolewicz

 

Technologie sztucznej inteligencji mają na celu odtworzenie lub przekroczenie umiejętności, które wymagałyby <<inteligencji>>, gdyby wykonywali je ludzie.

Obejmują one: uczenie się i adaptację; zmysłowe zrozumienie i interakcje; rozumowanie i planowanie; optymalizacje procedur i parametrów; autonomie; kreatywność; oraz wydobywanie wiedzy i prognozowanie z dużych, różnorodnych zbiorów danych cyfrowych. [1]

 

Systemy AI (sztucznej inteligencji):

  • myślą jak ludzie (np. architektury poznawcze i sieci neuronowe);
  • zachowują się jak ludzie (np. przechodzą test Turinga poprzez przetwarzanie naturalnego języka, reprezentację wiedzy, automatyczne rozumowanie i uczenie się),
  • myślą racjonalnie (np. rozwiązania logiczne, wnioskowanie i optymalizacja);
  • działają racjonalnie (np. inteligentni agenci oprogramowania i ucieleśnione roboty, które osiągają cele poprzez percepcję, planowanie, wnioskowanie, uczenie się, komunikowanie, podejmowanie decyzji i działanie. [2]

 

Deep learning (głębokie uczenie się) jest formą uczenia maszynowego, która pozwala komputerom uczyć się na doświadczeniu i rozumieć świat w kategoriach hierarchii pojęć.

Ponieważ komputer gromadzi wiedzę z doświadczenia, operator komputera nie musi formalnie określać całej wiedzy, jakiej potrzebuje komputer.

Hierarchia pojęć pozwala komputerowi uczyć się skomplikowanych pojęć, budując je z prostszych; wykres tych hierarchii miałby wiele warstw głębokości.[3]

 

1997 komputer Deep Blue (IBM) pokonuje w grze w szachy mistrza świata Garry Kasparowa, w stosunku 3 ½ - 2 ½;

2015 komputer AlfaGo (DeepMind) wygrywa 5 partii na 5 z kilkakrotnym mistrzem Europy w grze w GO

2016 zmodyfikowany AlfaGo wygrała 4 partie na 5 z aktualnym mistrzem świata - Lee Sedolem

2017 udoskonalony AlphaGo Master, pokonał we wszystkich 3 partiach chińskiego mistrza Ke Jie, który zajmował 1. pozycję w światowych rankingach

X. 2017 do nowej wersji - AlphaGo Zero wprowadzono tylko podstawowe zasady GO i cel – aby wygrywać, system grał sam ze sobą, ucząc się na „własnych błędach” poprzez analizę własnych posunięć i ich skutków.

Po 3 dniach „ćwiczeń” AlphaGo Zero osiągnął poziom systemu AlphaGo z 2016 (kiedy ten pokonał mistrza Lee), wygrywając z nim wszystkie ze 100 rozegranych partii.

Po kolejnych 18 dniach osiągnął poziom AlphaGo Master — wersji z 2017 roku — która pokonała 300 mistrzów on-line i ówczesnego mistrza świata, Ke Jie.

Po 40 dniach samodzielnego uczenia się AlphaGo Zero osiągnęła poziom przewyższający rankingi wszystkich graczy i wszystkie wcześniejsze wersje AlphaGo.

Nowa wersja AlphaGo Zero, nazwana AlphaZero, przeznaczona jest nie tylko do gry w GO, ale także w szachy i grę Shogi.

Po 24 godzinach (!) uczenia się system AlphaZero pokonał wszystkie najlepsze światowe systemy AI do wszystkich tych gier.

2011 System AI o imieniu Watson (IBM) w teleturnieju Jeopardy (w Polsce znanym pod nazwą Va Banque) pokonał przed kamerami telewizji dwóch najwybitniejszych mistrzów amerykańskiej edycji konkursu. [4]

Obecnie, ciągle doskonalony system Watson wykorzystywany jest w biznesie i do wspomagania prac w wielu dziedzinach nauki, między innymi, w naukach medycznych i opiece zdrowotnej: w genetyce — do szybszego i dokładniejszego interpretowania testów genetycznych, w onkologii — do proponowania klinicystom opcji terapii opartych na analizie wcześniejszych potwierdzonych naukowo danych, w farmakologii — w opracowywaniu nowych leków, analizie współoddziaływania leków, wynajdywaniu nowych zastosowań istniejących już leków oraz oczywiście w mediach reklamowych.[5]

2012 IBM rozpoczął prace nad projektem Debater, kolejnym po Watsonie systemem AI związanym z przetwarzaniem języka naturalnego (NLP — Natural Language Processing), którego celem jest agent AI sensownie angażujący się w dyskusje na złożone tematy.[6]

 

„Project Debater jest pierwszym systemem sztucznej inteligencji, który może debatować z ludźmi na temat złożonych zagadnień. Debater „przetrawia” ogromne ilości tekstów, konstruuje dobrze ustrukturyzowane wypowiedzi na dany temat, prezentuje je w języku naturalnym w jasny sposób z celem obalenia argumentów przeciwnika. Ostatecznie, projekt Debater pomoże ludziom rozumować, dostarczając przekonujących argumentów opartych na dowodach i ograniczając wpływ emocji, stronniczości lub niejednoznaczności”.[7]

 

Chat GPT (2023)

Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia[8]

 „Wszystko, co kochamy w cywilizacji, jest wytworem inteligencji, więc wzmocnienie naszej ludzkiej inteligencji za pomocą sztucznej inteligencji ma potencjał, by pomóc cywilizacji rozwijać się jak nigdy dotąd — o ile tylko uda nam się uczynić tę technologię korzystną dla nas”. [9]  

Filmy:

Ona

Ex_machina   (kadr z filmu jest ilustracją artykułu)

Czarne lustro m.in. : S2 O1; S3 O1

WestWorld

Człowiek przyszłości

 

Dziękuję za uwagę

 

 

[1] Hall D.W., Pesenti J. Growing the Artificial Intelligence Industry in the UK, Department for Business, Energy & Industrial Strategy, UK Government [za:] https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/652097/Growing_the_artificial_intelligence_industry_in_the_UK.pdf [10.07.2018]

[2] NSTCCT (2016) Preparing for the Future of Artificial Intelligence Executive Office of the President [USA], National Science and Technology Council Committee on Technology

 

[3] Goodfellow I., Bengio Y., Courville A. (2016) Deep Learning, MIT Press, Cambridge, MA; cytat pochodzi z opisu książki: https://mitpress.ublish.com/book/deep-learning [12.07.2018]; pełny tekst: https://www.deeplearningbook.org/

[9] Max Tegmark; Benefits & Risks of Artificial Intelligence (2016) [za:]  https://futureoflife.org/background/benefits-risks-of-artificial-intelligence/?cn-reloaded=1  [18.07.2018]

 

Ostatnie teksty:

Mariusz Kąkolewicz

mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM - wspieranie edukacji

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykuły. Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba dopowiedzieć albo wyjaśnić. Skorzystaj z linku poniżej.

Kontakt

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione