Prof. Michał Kosiński w 2013 roku opublikował badania ostrzegające, że algorytm opatentowany przez Facebooka może określić preferencje seksualne, wygląd, zainteresowania, poziom inteligencji, pochodzenie etniczne, wyznanie, zadowolenie z życia, uzależnienia, wiek, płeć, poglądy społeczne, religijne i polityczne na podstawie polubień na Facebooku.
Opracowana metoda badawcza i problem, przed którym ostrzegał prof. M. Kosiński, zostały później wykorzystane przez firmę Cambridge Analytica (UK), do ingerencji w prezydencką kampanię wyborczą Donalda Trumpa w 2016 r. i kampanię Brexit.
O tzw. aferze Cambridge Analytica przeczytać możesz m.in. w Wikipedii.
Zagadnienia te są tematem rozmowy jaką z polskim uczonym pracującym w USA przeprowadził redaktor Jacek Żakowski z tygodnika Polityka.
Przeczytaj zapis rozmowy z M. Kosińskim.
Twarze na ilustracji powyżej zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję.
Co sądzisz o możliwości wpływania przez algorytmy AI na kampanie polityczne?
Podziel się opinią.
tel.: 505 377 726 e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl
NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione