MODELE EDUKACJI

25 września 2020

Link do prezentacji w PDF

(C) dr inż. M. Kąkolewicz

Tradycyjny vs konstruktywistyczny model edukacji

TRADYCYJNY

KONSTRUKTYWISTYCZNY

KOMUNIKOWANIE

Komunikowanie transmisyjne – przekazywanie informacji, faktów;

Dominuje relacja nauczyciel - uczniowie

Komunikowanie interakcyjne - interakcja społeczna, negocjowanie rozumienia rzeczywistości;

Relacje wielokierunkowe

UCZENIE SIĘ

Pasywne przyswajanie informacji;

Zapamiętywanie „faktów” podanych przez nauczyciela

Indywidualne konstruowanie wiedzy;

Włączanie w struktury poznawcze nowych doświadczeń, opieranie się na przedwiedzy i negocjowanie własnej wiedzy z wiedzą innych;

Negocjowanie znaczenia pojęć

ROLA UCZĄCEGO SIĘ

Jest pasywnym odbiorcą, nastawionym na odbiór informacji, zbioru danych i faktów, śledzi jedynie wykład, pokaz czy prezentację przedstawianą przez nauczyciela;

Jest aktywnym budowniczym własnych struktur poznawczych, wchodzi w dialog, dyskutuje, rozwiązuje zadania poznawcze, korzysta z różnych mediów i TI oraz konfrontuje swoje rozumienie rzeczywistości ze środowiskiem społecznym

ROLA NAUCZYCIELA

Jest źródłem informacji, przekazuje fakty w logiczny i uporządkowany sposób, stawia zadania o charakterze odtwórczym, kontroluje stopień zapamiętania informacji i opanowania określonej umiejętności

Nauczyciel jest projektantem i koordynatorem aktywności poznawczych uczniów; stawia przed nimi interesujące zadania, problemy do rozwiązania, bazując na przedwiedzy uczniów i korzystając z różnych źródeł informacji i technologii informacyjnych

 WIEDZA

Wiedza jest zgodnie z pozytywistycznym paradygmatem konstruktem obiektywnym, niezależnym od samych uczących się

Wiedza „nie istnieje” poza nami, nie jest niezależna od uczącego się, każdy ma inną wiedzę i tworzy ją indywidualnie

CELE  I  EFEKTY

Opanowanie określonych treści zgodnie z założonym programem,

W efekcie uczeń niewiele z tego pamięta, a zapamiętane wiadomości nie wystarczą mu na całe życie

Kształtowanie kompetencji intelektualnych i ciekawości poznawczej; umiejętności intelektualne pozwalające na samodzielną edukację, poszukiwanie i selekcjonowanie informacji;

Równolegle w toku aktywności poznawczych zdobywana wiedza jest utrwalana i włączana w schematy i struktury poznawcze

 METODY I FORMY PRACY

Metody podające takie jak: pogadanka, pokaz, wykład, prezentacja

Formy: zbiorowe lub indywidualne

Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów, dyskusja, projekt

Formy: grupowe, indywidualne

MEDIA I TECHNOLOGIE INFORMACYJNE

Nauczyciel głównie korzysta z podręczników, technologie informacyjne i media edukacyjne najczęściej pozostają tylko w rękach nauczyciela, czasami w rękach bardziej zdolnych uczniów;

Nauczyciel pokazuje, demonstruje, przedstawia (stosuje media pokazowe);

Próbuje „na siłę” adaptować nowe media i technologie informacyjne do tradycyjnego systemu

Uczący się i nauczyciel korzystają z różnych źródeł informacji, przetwarzają te informacje zgodnie z celem postawionego zadania poznawczego.

Uczący się wykorzystują  media i TI do pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania informacji oraz korzystają z mediów działaniowych w uczeniu się przez działanie i doświadczanie

System zmienia się wraz z upowszechnianiem się nowych mediów i technologii informacyjnych

 INFRASTRUKTURA EDUKACYJNA

Zajęcia w sali szkolnej, brak mediów edukacyjnych, narzędzi i urządzeń medialnych, słaba infrastruktura dydaktyczna

Zajęcia w dobrze wyposażonych pracowniach, laboratoryjnych i w terenie: w parku, muzeum, ogrodzie, w mieście, w instytucjach kulturalnych i naukowych;

Współpraca z uczącymi się w różnych ośrodkach, także on-line

 KONTEKST DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH

Zajęcia prowadzone są wg programu i podręcznika, najczęściej bez jakichkolwiek odwołań do życia poza szkołą i innych zagadnień 

Zajęcia osadzone są w kontekście życia pozaszkolnego, aktywności odwołują się do innych zagadnień z tego i innych obszarów wiedzy

MOTYWACJA

Motywacja zewnętrzna – pod wpływem: ocen, rodziców, pracodawcy, środowiska, grupy rówieśniczej

Motywacja wewnętrzna – wpływ: ciekawości poznawczej, chęci samorozwoju, potrzeby odkrywania rzeczywistości i samorealizacji

 OCENIANIE

Ocenianie „poprawnych” odpowiedzi ucznia, wykonania testów - ocena efektów końcowych

Ewaluacja procesu, zaangażowania, obserwacja działania i wypowiedzi uczącego się, wysiłku włożonego w uzyskanie określonych efektów;

Ocenianie w dotychczasowym rozumieniu NIE jest stosowane.

Wiedza jest NIEMIERZALNA

MODELE EDUKACJI - tradycyjny i konstruktywistyczny      © dr inż. M. Kąkolewicz

 

                    MODEL  TRADYCYJNY

MODEL 

KONSTRUKTYWISTYCZNY

 

KOMUNIKOWANIE

Komunikowanie transmisyjne – 

przekazywanie informacji, faktów

 

 Komunikowanie interakcyjne -

interakcja społeczna, negocjowanie

rozumienia rzeczywistości

Dominuje relacja nauczyciel - uczniowie

Relacje wielokierunkowe

 

UCZENIE SIĘ

Pasywne przyswajanie informacji

Indywidualne konstruowanie wiedzy

Zapamiętywanie „faktów” podanych przez

nauczyciela

Włączanie w struktury poznawcze nowych

doświadczeń, opieranie się na przedwiedzy

i negocjowanie własnej wiedzy z wiedzą innych

  Negocjowanie znaczenia pojęć

 

ROLA UCZĄCEGO SIĘ

Jest pasywnym odbiorcą, nastawionym na

odbiór informacji, zbioru danych i faktów,

śledzi jedynie wykład, pokaz czy prezentację

przedstawianą przez nauczyciela

Jest aktywnym budowniczym własnych

struktur poznawczych, wchodzi w dialog,

dyskutuje, rozwiązuje zadania poznawcze,

orzysta z różnych mediów i TI

oraz konfrontuje swoje rozumienie

rzeczywistości ze środowiskiem społecznym

 

ROLA NAUCZYCIELA

Jest źródłem informacji, przekazuje fakty

w logiczny i uporządkowany sposób, stawia

zadania o charakterze

odtwórczym, kontroluje stopień

zapamiętania informacji i opanowania

określonej umiejętności

Nauczyciel jest projektantem i koordynatorem

aktywności poznawczych uczniów; stawia

przed nimi interesujące zadania, problemy

do rozwiązania, bazując na przedwiedzy

uczniów i korzystając z różnych źródeł

informacji i technologii informacyjnych

 

WIEDZA

Wiedza jest zgodnie z pozytywistycznym

paradygmatem konstruktem obiektywnym,

niezależnym od samych uczących się

Wiedza „nie istnieje” poza nami,

nie jest niezależna od uczącego się,

każdy ma inną wiedzę i tworzy ją indywidualnie

 

CELE I EFEKTY

Opanowanie określonych treści zgodnie

z założonym programem

Kształtowanie kompetencji intelektualnych i ciekawości

poznawczej; umiejętności intelektualne pozwalające

na samodzielną edukację, poszukiwanie

i selekcjonowanie informacji;

W efekcie uczeń niewiele z tego pamięta, a zapamiętane

wiadomości nie wystarczą mu na całe życie

Równolegle w toku aktywności poznawczych utrwalana

jest zdobywana wiedza i włączana w schematy poznawcze

 

METODY I FORMY PRACY

Metody podające takie jak: pogadanka, pokaz,

wykład, prezentacja

Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów,

dyskusja, projekt

Formy: zbiorowe lub indywidualne Formy: grupowe, indywidualne

 

MEDIA I TECHNOLOGIE INFORMACYJNE

Nauczyciel korzysta głównie

z podręczników, technologie

informacyjne i media edukacyjne najczęściej pozostają

tylko w rękach nauczyciela, czasam

 w rękach bardziej zdolnych uczniów

Uczący się i nauczyciel korzystają z różnych

źródeł informacji, przetwarzają te informacje

zgodnie z celem postawionego zadania 

poznawczego

Nauczyciel pokazuje, demonstruje,

przedstawia (stosuje media pokazowe)

Uczący się wykorzystują  media i TI do pozyskiwania,

przetwarzania i przechowywania informacji

oraz korzystają z mediów działaniowych w

uczeniu się przez działanie i doświadczanie

Próbuje „na siłę” adaptować nowe media

i technologie informacyjne

do tradycyjnego systemu

System zmienia się wraz

z upowszechnianiem się

nowych mediów i technologii informacyjnych

 

INFRASTRUKTURA i KONTEKST DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH

Zajęcia w sali szkolnej, brak mediów edukacyjnych,narzędzi

i urządzeń medialnych, słaba infrastruktura dydaktyczna

Zajęcia w dobrze wyposażonych  salach lekcyjnych,

laboratoryjnych, w terenie: w parku, muzeum,

ogrodzie, w mieście, w instytucjach kulturalnych i naukowych;

współpraca z różnymi ośrodkami, także on-line

 

MOTYWACJA

Motywacja zewnętrzna – pod wpływem:

ocen, rodziców, pracodawcy, środowiska,

grupy rówieśniczej

Motywacja wewnętrzna – wpływ:

ciekawości poznawczej, chęci samorozwoju,

potrzeby odkrywania rzeczywistości 

i samorealizacji

 

OCENIANIE

Ocenianie „poprawnych” odpowiedzi ucznia,

wykonania testów - ocena efektów końcowych

Ocenianie procesu, zaangażowania, obserwacja

działania i wypowiedzi uczącego się, wysiłku

włożonego w uzyskanie określonych efektów              

 

 

 

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione