(C) dr inż. M. Kąkolewicz
TRADYCYJNY
KONSTRUKTYWISTYCZNY
KOMUNIKOWANIE
Komunikowanie transmisyjne – przekazywanie informacji, faktów;
Dominuje relacja nauczyciel - uczniowie
Komunikowanie interakcyjne - interakcja społeczna, negocjowanie rozumienia rzeczywistości;
Relacje wielokierunkowe
UCZENIE SIĘ
Pasywne przyswajanie informacji;
Zapamiętywanie „faktów” podanych przez nauczyciela
Indywidualne konstruowanie wiedzy;
Włączanie w struktury poznawcze nowych doświadczeń, opieranie się na przedwiedzy i negocjowanie własnej wiedzy z wiedzą innych;
Negocjowanie znaczenia pojęć
ROLA UCZĄCEGO SIĘ
Jest pasywnym odbiorcą, nastawionym na odbiór informacji, zbioru danych i faktów, śledzi jedynie wykład, pokaz czy prezentację przedstawianą przez nauczyciela;
Jest aktywnym budowniczym własnych struktur poznawczych, wchodzi w dialog, dyskutuje, rozwiązuje zadania poznawcze, korzysta z różnych mediów i TI oraz konfrontuje swoje rozumienie rzeczywistości ze środowiskiem społecznym
ROLA NAUCZYCIELA
Jest źródłem informacji, przekazuje fakty w logiczny i uporządkowany sposób, stawia zadania o charakterze odtwórczym, kontroluje stopień zapamiętania informacji i opanowania określonej umiejętności
Nauczyciel jest projektantem i koordynatorem aktywności poznawczych uczniów; stawia przed nimi interesujące zadania, problemy do rozwiązania, bazując na przedwiedzy uczniów i korzystając z różnych źródeł informacji i technologii informacyjnych
WIEDZA
Wiedza jest zgodnie z pozytywistycznym paradygmatem konstruktem obiektywnym, niezależnym od samych uczących się
Wiedza „nie istnieje” poza nami, nie jest niezależna od uczącego się, każdy ma inną wiedzę i tworzy ją indywidualnie
CELE I EFEKTY
Opanowanie określonych treści zgodnie z założonym programem,
W efekcie uczeń niewiele z tego pamięta, a zapamiętane wiadomości nie wystarczą mu na całe życie
Kształtowanie kompetencji intelektualnych i ciekawości poznawczej; umiejętności intelektualne pozwalające na samodzielną edukację, poszukiwanie i selekcjonowanie informacji;
Równolegle w toku aktywności poznawczych zdobywana wiedza jest utrwalana i włączana w schematy i struktury poznawcze
METODY I FORMY PRACY
Metody podające takie jak: pogadanka, pokaz, wykład, prezentacja
Formy: zbiorowe lub indywidualne
Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów, dyskusja, projekt
Formy: grupowe, indywidualne
MEDIA I TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Nauczyciel głównie korzysta z podręczników, technologie informacyjne i media edukacyjne najczęściej pozostają tylko w rękach nauczyciela, czasami w rękach bardziej zdolnych uczniów;
Nauczyciel pokazuje, demonstruje, przedstawia (stosuje media pokazowe);
Próbuje „na siłę” adaptować nowe media i technologie informacyjne do tradycyjnego systemu
Uczący się i nauczyciel korzystają z różnych źródeł informacji, przetwarzają te informacje zgodnie z celem postawionego zadania poznawczego.
Uczący się wykorzystują media i TI do pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania informacji oraz korzystają z mediów działaniowych w uczeniu się przez działanie i doświadczanie
System zmienia się wraz z upowszechnianiem się nowych mediów i technologii informacyjnych
INFRASTRUKTURA EDUKACYJNA
Zajęcia w sali szkolnej, brak mediów edukacyjnych, narzędzi i urządzeń medialnych, słaba infrastruktura dydaktyczna
Zajęcia w dobrze wyposażonych pracowniach, laboratoryjnych i w terenie: w parku, muzeum, ogrodzie, w mieście, w instytucjach kulturalnych i naukowych;
Współpraca z uczącymi się w różnych ośrodkach, także on-line
KONTEKST DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH
Zajęcia prowadzone są wg programu i podręcznika, najczęściej bez jakichkolwiek odwołań do życia poza szkołą i innych zagadnień
Zajęcia osadzone są w kontekście życia pozaszkolnego, aktywności odwołują się do innych zagadnień z tego i innych obszarów wiedzy
MOTYWACJA
Motywacja zewnętrzna – pod wpływem: ocen, rodziców, pracodawcy, środowiska, grupy rówieśniczej
Motywacja wewnętrzna – wpływ: ciekawości poznawczej, chęci samorozwoju, potrzeby odkrywania rzeczywistości i samorealizacji
OCENIANIE
Ocenianie „poprawnych” odpowiedzi ucznia, wykonania testów - ocena efektów końcowych
Ewaluacja procesu, zaangażowania, obserwacja działania i wypowiedzi uczącego się, wysiłku włożonego w uzyskanie określonych efektów;
Ocenianie w dotychczasowym rozumieniu NIE jest stosowane.
Wiedza jest NIEMIERZALNA
MODELE EDUKACJI - tradycyjny i konstruktywistyczny © dr inż. M. Kąkolewicz
MODEL TRADYCYJNY |
MODEL KONSTRUKTYWISTYCZNY |
KOMUNIKOWANIE
Komunikowanie transmisyjne – przekazywanie informacji, faktów |
Komunikowanie interakcyjne - interakcja społeczna, negocjowanie rozumienia rzeczywistości |
Dominuje relacja nauczyciel - uczniowie |
Relacje wielokierunkowe |
UCZENIE SIĘ
Pasywne przyswajanie informacji |
Indywidualne konstruowanie wiedzy |
Zapamiętywanie „faktów” podanych przez nauczyciela |
Włączanie w struktury poznawcze nowych doświadczeń, opieranie się na przedwiedzy i negocjowanie własnej wiedzy z wiedzą innych |
Negocjowanie znaczenia pojęć |
ROLA UCZĄCEGO SIĘ
Jest pasywnym odbiorcą, nastawionym na odbiór informacji, zbioru danych i faktów, śledzi jedynie wykład, pokaz czy prezentację przedstawianą przez nauczyciela |
Jest aktywnym budowniczym własnych struktur poznawczych, wchodzi w dialog, dyskutuje, rozwiązuje zadania poznawcze, orzysta z różnych mediów i TI oraz konfrontuje swoje rozumienie rzeczywistości ze środowiskiem społecznym |
ROLA NAUCZYCIELA
Jest źródłem informacji, przekazuje fakty w logiczny i uporządkowany sposób, stawia zadania o charakterze odtwórczym, kontroluje stopień zapamiętania informacji i opanowania określonej umiejętności |
Nauczyciel jest projektantem i koordynatorem aktywności poznawczych uczniów; stawia przed nimi interesujące zadania, problemy do rozwiązania, bazując na przedwiedzy uczniów i korzystając z różnych źródeł informacji i technologii informacyjnych |
WIEDZA
Wiedza jest zgodnie z pozytywistycznym paradygmatem konstruktem obiektywnym, niezależnym od samych uczących się |
Wiedza „nie istnieje” poza nami, nie jest niezależna od uczącego się, każdy ma inną wiedzę i tworzy ją indywidualnie |
CELE I EFEKTY
Opanowanie określonych treści zgodnie z założonym programem |
Kształtowanie kompetencji intelektualnych i ciekawości poznawczej; umiejętności intelektualne pozwalające na samodzielną edukację, poszukiwanie i selekcjonowanie informacji; |
W efekcie uczeń niewiele z tego pamięta, a zapamiętane wiadomości nie wystarczą mu na całe życie |
Równolegle w toku aktywności poznawczych utrwalana jest zdobywana wiedza i włączana w schematy poznawcze |
METODY I FORMY PRACY
Metody podające takie jak: pogadanka, pokaz, wykład, prezentacja |
Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów, dyskusja, projekt |
Formy: zbiorowe lub indywidualne | Formy: grupowe, indywidualne |
MEDIA I TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Nauczyciel korzysta głównie z podręczników, technologie informacyjne i media edukacyjne najczęściej pozostają tylko w rękach nauczyciela, czasam w rękach bardziej zdolnych uczniów |
Uczący się i nauczyciel korzystają z różnych źródeł informacji, przetwarzają te informacje zgodnie z celem postawionego zadania poznawczego |
Nauczyciel pokazuje, demonstruje, przedstawia (stosuje media pokazowe) |
Uczący się wykorzystują media i TI do pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania informacji oraz korzystają z mediów działaniowych w uczeniu się przez działanie i doświadczanie |
Próbuje „na siłę” adaptować nowe media i technologie informacyjne do tradycyjnego systemu |
System zmienia się wraz z upowszechnianiem się nowych mediów i technologii informacyjnych |
INFRASTRUKTURA i KONTEKST DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH
Zajęcia w sali szkolnej, brak mediów edukacyjnych,narzędzi i urządzeń medialnych, słaba infrastruktura dydaktyczna |
Zajęcia w dobrze wyposażonych salach lekcyjnych, laboratoryjnych, w terenie: w parku, muzeum, ogrodzie, w mieście, w instytucjach kulturalnych i naukowych; współpraca z różnymi ośrodkami, także on-line |
MOTYWACJA
Motywacja zewnętrzna – pod wpływem: ocen, rodziców, pracodawcy, środowiska, grupy rówieśniczej |
Motywacja wewnętrzna – wpływ: ciekawości poznawczej, chęci samorozwoju, potrzeby odkrywania rzeczywistości i samorealizacji |
OCENIANIE
Ocenianie „poprawnych” odpowiedzi ucznia, wykonania testów - ocena efektów końcowych |
Ocenianie procesu, zaangażowania, obserwacja działania i wypowiedzi uczącego się, wysiłku włożonego w uzyskanie określonych efektów |
tel.: 505 377 726 e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl
NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione